Youngtimer kopen - kilometerstand

Waarom een kilometerstand allesbepalend is - of niet. Dit is deel 2 in de serie “Youngtimer kopen” waarin ik je alles vertel wat je moet weten over de kilometerstand en hoe belangrjjk die is bij aanschaf.

Peter Jaap

Bij de aanschaf van een auto is de kilometerstand belangrijke informatie. Auto's bevatten veel bewegende onderdelen en er naarmate er meer van gebruik gemaakt wordt slijten de onderdelen.

Vaak zie je op Nederlandse auto-sites een logo van de NAP staan. Dit is de Nationale Autopas en garandeert dat de kilometerstand correct is. De kilometerstand wordt bij elke garagebeurt (voor reparatie of APK) gecontroleerd en opgeslagen. Zo wordt er een kilometerstand-historie opgebouwd die verifieerbaar is. Auto's die geïmporteerd zijn hebben dit dus niet; let er dus goed op of de auto een logische kilometerstand heeft (vergelijk het aantal kilometers bijvoorbeeld met de kwaliteit van het interieur). Het komt meer dan eens voor dat de kilometerstand is teruggedraaid om de auto zo een hogere waarde te geven!

Vraag bij import van een auto uit Duitsland (want daar komen de meeste youngtimers vandaan) om oude TüV keuringsbewijzen, onderhoudsboekjes en garagefacturen.

Maar een lage kilometerstand is niet zaligmakend! Bij een auto met minder dan 100.000 kilometer op de teller "moeten" er vaak nog onderdelen stuk gaan. Onderdelen gaan nou eenmaal uiteindelijk een keer stuk, vooral onderdelen die veel in beweging zijn. Bij een auto met meer dan 150.000 kilometer kan je er redelijkerwijs van uit gaan dat alles wat stuk kan, al een keer stuk is geweest. Bij een auto met weinig kilometers heb je dat dus niet en kan je voor onaangename verrassingen komen te staan.

Een youngtimer met kilometerstanden tussen de 100.000 en 200.000 is over het algemeen optimaal. Rond de 400.000 kilometer is het wel oppassen geblazen; vooral het interieur en de laklaag zal er niet best aan toe zijn. Vind je dat niet erg en is de auto technisch in een goede staat, dan kan je wel een mooie deal maken! Het is niet ongehoord om auto's met een catalogusprijs van boven een ton voor een paar duizend euro te koop staan met meer dan 400.000 kilometer. Vooral Volvo's, Mercedessen en Volkswagens weten het bij deze kilometerstanden goed vol te houden.