Youngtimer kopen - brandstof

Dit is deel 1 in de serie “Youngtimer kopen” waarin ik je alles vertel over waar je op moet letten bij de aanschaf van een youngtimer.

Peter Jaap

Een belangrijke keuze bij het kopen van een auto is het type brandstof waar de auto op rijdt. Tegenwoordig heeft men de keuze tussen een breed scala brandstoffen, waaronder diesel, benzine, elektriciteit, LPG, aardgas of hybride (een combinatie van benzine & elektriciteit). Aangezien er nog geen youngtimers op de markt zijn die volledig op elektriciteit rijden laten we die buiten beschouwen. Ook hybride laten we buiten beschouwen hoewel er wel 2 modellen youngtimer zijn, namelijk de Honda Civic IMA en de Toyota Prius.

De keuze komt dus neer op benzine versus diesel. Deze eeuwenoude vraag komt neer op het omslagpunt. Diesel is goedkoper per liter aan de pomp, maar daar tegenover staat een hogere wegenbelasting en (over het algemeen) een hogere aanschafprijs. De berekening zal je dus per persoon en per auto moeten doen. Bij een youngtimer is de aanschafprijs een minder relevante factor aangezien de prijzen tussen een diesel- en een benzineauto weinig verschillen. De wegenbelasting, ook wel bekend als motorrijtuigenbelasting (MRB), heeft de meeste invloed. De MRB wordt berekend op basis van het ledig gewicht van de auto en kan per provincie verschillen.

Een vergelijking met mijn auto (BMW 5-serie Touring uit 2004); de benzine-uitvoering kost 1000 euro MRB per jaar en de diesel-uitvoering kost 1844 euro MRB per jaar. Dat is bijna twee keer zoveel. Als de aanschafkosten gelijk zijn moet het voordeel van diesel rijden aan de pomp per jaar 844 euro opleveren. De actuele dieselprijs is 1,419 euro. Dat houdt in dat voor dat prijsverschil 844 / 1,419 = 595 liter diesel kan tanken. De dieseluitvoering heeft een gemiddeld verbruik van 7,22 liter per 100 kilometer, wat inhoudt dat ik met een diesel 8.263 kilometer meer moet rijden dan met een benzine voordat het uit kan.

Het nadeel van een diesel-auto is dat deze vaak veel kilometers op de teller hebben; ze zijn natuurlijk ooit een aangeschaft met het idee om veel kilometers ermee te gaan rijden. Een ander nadeel is dat veel steden (en dat worden er steeds meer) oude diesels weigeren in hun binnenstad. Ook kan je in een aantal steden er ook geen parkeervergunning meer voor krijgen. Extra vervuilende diesels krijgen bovendien vanaf 2020 een MRB-toeslag van 15%.